In
het personeelsblad 'Kristallen' van mei 1997 staat een
artikel waarin uitgebreid aandacht wordt besteed aan
De Essentie. Hieronder de tekst uit dat artikel.
Vestiging
Puttershoek nauw betrokken bij totstandkoming van kunstwerk
Kwaliteit
door samenwerking mens en techniek
Half juni
zal de kantine van vestiging Puttershoek een kunstwerk
rijker zijn. Het object is vóór en gedeeltelijk
dóór de vestiging gemaakt. 'De Essentie'
beeldt niet alleen de samenwerking tussen mens en techniek
uit maar is er ook een sprekend voorbeeld van.
Kunstenaar Isidoor Wens bekijkt zijn werk van een afstandje.
Het zit er bijna op. "Nog drie dagen", zegt
hij schattend, "dan moet het klaar zijn. Ik hoop
niet dat ze het meteen weghalen, want ik raak altijd
sterk gehecht aan mijn werkstukken. Als je atelier opeens
leeg is, voelt het alsof de navelstreng is doorgesneden."
Symbool
Niemand zal zich afvragen wat het beeld voorstelt. De
hand waarvan de duim en wijsvinger elkaar aanraken en
het oké-teken maken, is inmiddels een bekend
symbool voor kwaliteit. Voor de kunstenaar is het beeld
méér dan alleen een hand. "Die vorm
is het uitgangspunt. Daarom is de anatomie ook niet
levensecht. De vingers zijn in verhouding tot de palm
te lang. De nagels zijn vervangen door ijzeren gezichtjes.
Die vingers zijn voor mij halzen. De gezichten symboliseren
drie generaties vrouwen: het verleden, het heden en
de toekomst. Op de overige vingers komen computerprintplaten.
De titel 'De Essentie' zal in de wandeling wel tot 'De
Hand' transformeren, maar dat vind ik niet bezwaarlijk."
Kunst
en werk
René Bruns van de vestiging Puttershoek coördineert
de wording van 'De Essentie'. "In december vorig
jaar hebben we twee kunstenaars gevraagd een voorstel
te doen voor een object dat op de samenwerking tussen
mens en techniek ingaat. De schets van Isidoor sprak
ons aan. Ik stelde voor een gedeelte van het werk op
de vestiging uit te voeren. Isidoor is samen met Piet
Stooker en Rinus van der Meijden van de metaalwerkplaats
aan het frame van betonijzer begonnen, ieder met een
andere kijk op elkaars werk. De basis van plaatijzer
en de drie gezichtjes zijn ook in de werkplaats vervaardigd."
Isidoor: "We hebben drie dagen achtereen gewerkt.
Ik heb een levensgroot model van kippengaas neergezet,
waarna we het betonijzer zijn gaan buigen en vlechten.
De samenwerking was heel goed". Hij lacht als hij
zich de koffiepauzes herinnert. "Als ik bezig ben,
dan let ik niet op de tijd. Ik stop pas als het werk
mij tot stoppen dwingt, bijvoorbeeld om afstand te nemen
en eens goed te kijken. Ik moest echt wennen aan die
vaste werk- en rustpauzes."
Masterpiece
In zijn eigen atelier heeft Isidoor het frame met gaas
bedekt. Met een dikke laag in houtlijm gedrenkt karton
is het object verder vorm gegeven. "Het begin en
de afwerking zijn altijd het moeilijkst. Daartussen
zit het ambachtelijke, technische werk. Maar het wordt
een masterpiece." Zo denkt René er ook over.
"Het is een krachtig kunstwerk. Ik vind het belangrijk
dat onze mensen een grote bijdrage hebben geleverd.
Het is daardoor voor ons geen anoniem object."
door Anne
van Brussel
|