< home < performances < Soft Shell Skin I
Soft Shell Skin I

Performance Soft Shell Skin I
(lichtinstallatie)

Firma van Drie Gouda
10 december 2010

Isidoor Wens - performance Soft Shell Skin I

Isidoor Wens - performance Soft Shell Skin I
vlnr Idelette (model) Trude Linde (Firma van Drie) en Isidoor Wens

Soft Shell Skin I

Soft Shell Skin I

Hoogte: ± 205 cm
Diameter: ± 210 cm
Materiaal: langharig synthetisch bont

Isidoor Wens - performance Soft Shell Skin I

Isidoor Wens - performance Soft Shell Skin I

Isidoor Wens - performance Soft Shell Skin I

Te zien tot 15 december 2010
van woensdag t/m zondag
van 12.00 tot 17.00 uur

Soft Shel Skin I

Gedachten en uitleg

Als je naar de mens kijkt dan hebben wij van nature weinig pantsering / bescherming. Slechts enkele vitale organen zoals het hart, wat beschermd ligt onder onze ribbenkast en de hersenen onder onze schedel. Verder kunnen wij mensen in de rij gaan staan naast de heremietkreeft op zoek naar pantsering / bescherming. Wij moeten onze huid beschermen met de huid van anderen, zoals met leer of bont enzovoort.

Ondanks dat ik dit beeld zie als een van mijn betere werken heb ik het nog nooit geëxposeerd. Deze zachte sculptuur is gemaakt van kunstmatig langharig bont (imitatiebont). Het heeft een grote aaibaarheidsfactor. Een kant en klare ‘shell’ om in te stappen voor bescherming, voor genegenheid en veiligheid. Hier wordt de installatie gepresenteerd met black light waardoor afstand gecreëerd wordt zodat het licht de toeschouwers aanraakt. Tenminste als je iets aan hebt waarop het licht kan weerkaatsen.

 

Deze performance wordt begeleid met live improvisatie muziek van UFEP, klankopbouwend naar het moment. Het model stelt met haar bewegingen vragen over: vrijheid, verbinding, zelfbewustzijn, bescherming, de moederschoot, geluk, liefde, het kind in haar, warmte en genegenheid. Ze voelt zich terug in de moederschoot, ze voelt liefde. Ze droomt van sterren die haar haar streven naar geluk aanbieden, ze voelt vrijheid, blijheid en ze uit zich navenant. Ze beleeft tijd en zonder haast. Ze verrast de kijker. Met haar bewegingen reageert ze op de muziek als een pas geborene die de omgeving aftast, ruikt, voelt en ziet. Ze verdwijnt in de sculptuur, voelt zich een kind van het universum. Zo is ze een geworden met de sculptuur en verbindt ze hemel en de aarde. Ze is moeder-tijd geworden, zelfbewust en vrij van alles. Met een bijna dominante pose eindigt het model de performance. Terwijl ze zich zeer machtig, krachtig en met zelfvertouwen neerzet, laat ze de kijker achter met een gevoel van sensuele uitdagende kwestbaarheid.

Dit zijn mijn gedachten die ik als uitleg meegaf aan de mensen die meewerken aan dit project. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe ze deze input gaan vertalen in de performance.