< terug

 

workshop 26 aug t/m 7 sept 2002
in Artots Salon met aansluitend
expositie 8 t/m 22 sept 2002

OPENING
zondag 8 sept om 17.00 uur
Artots Salon, Oostwal 36, Den Bosch

toegang gratis tijdens de gehele expositieperiode


Openingswoord door Isidoor W. Wens


Dames en heren, ARTOTS heet u van harte welkom.
Mijn naam is Isidoor W. Wens. Ik ben de initiator van dit project en doe ook mee.
U zit nu, wat mij betreft, aan het einde van het project Sandwich. Dit project is ontstaan aan de waterkant in Paramaribo, Suriname. Nadat ik in mijn geboortedorp Botopasi een video had gemaakt van Stuard, ben ik naar het Nola Hatterman instituut geweest om daar met mensen te praten. Nola Hatterman heeft als eerste geprobeerd om kunstonderwijs te geven in Suriname. Stuard was een van haar eerste leerlingen.

Op het instituut kwam ik in contact met de heren Marcel en George. Zij wilden bij mij een expositie doen. Maar een expositie met alleen hun werk was volgens mij niet haalbaar. Daarom heb ik er een samenwerkingsproject met een workshop van gemaakt. Direct noemde ik de werktitel SANDWICH OF CULTURES.

Ik heb na bellen en schrijven hier bij de gemeente een officiële uitnodiging voor hun gestuurd zodat ze een verblijfsvisum konden regelen. Twee maanden geleden belden ze dat ze in Nederland waren. Vervolgens kwamen ze om de ruimte te bezichtigen en gingen daarna naar Amerika.

 

Twee weken voor de opening zijn we gestart met de workshop. Afgelopen donderdagavond, 2 dagen voor de opening, hebben wij van hun te horen gekregen dat zij niet mee kunnen doen met de expositie. Enkele dingen die zij niet hebben meegenomen zijn te zien omdat hun namen op de uitnodiging staan. Mijn verontschuldiging dat hun namen op het affiche/uitnodiging en in het persbericht genoemd zijn terwijl ze nu niet meedoen met de expositie.

WORKSHOP
In de vitrines ziet u wat kunstvoorwerpen liggen uit oost Suriname waardoor wij ons hebben laten inspireren tijdens de workshop. Hier beneden in de zijruimte ziet u het resultaat.
Laura heeft vormen gebruikt en vergroot met haar manier van schilderen. Op de vloer heeft ze in een patroonvorm zelfportretten in klei uitgevoerd.
Yvonne heeft een interieur van een colonist gemaakt met westerse vormen en niet westerse ornamenten.
In de installatie van Jessy heeft een surinaams dorp vormgekregen. En net als bij Yvonne zijn er wat kleine foto’s in zijn installatie opgenomen.
Zelf heb ik gespeeld met ritmes in gele patroonvormen die vanaf de muur door de ruimte kruipen naar de buren.

In de bovenruimte hebben we eigen werken opgehangen.

Een bijzonder woord van dank voor hun geweldige inzet aan de deelnemers:
Laura Hoek
Yvonne van der Velden
Hella van ’t Hof
Jessy Rahman
.

PS Een woord van dank en welkom aan dhr. Peter Lammerts, directeur afdeling cultuur van de gemeente Den Bosch, die voor het eerst bij ons op een opening aanwezig is.

Dank voor uw aandacht en geniet van de presentatie van het project Sandwich.


Isidoor W. Wens

Openingswoord

Tijdens de opening.

Tweede van links dhr. Peter Lammerts, directeur afdeling cultuur van de gemeente Den Bosch

installatie JESSY RAHMAN

YVONNE V/D VELDEN
surinaamse kolonisten, 2002

LAURA HOEK

HELLA VAN 'T HOF
cultuur, 2002
projectbeschrijving
Richard en Sally Price schreven het boek ‘Two Evenings in Saramaka’, uitgegeven in 1991 door The University of Chicago. Op de achterkant van het boek staat het volgende:
“In this innovative work, Richard and Sally Price explore the fully adult world of Saramaka ‘folktale-land’, where animals speak, the social order is inverted, customs have been only partially worked out, and the weak and clever triumph over the strong and arrogant. Joining the Saramaka of the Suriname rain forest for two tale-telling wakes, we witness mischievous Anasi the spider matching wits with lecherous devils, the scrawny little kid rescuing his nubile sisters in distress, and the bitchy white princess being tamed by the one-sided boy. As seas dry up, books speak out loud, and elephants assume human form, we are present at a whole sequence of world-shaping happenings such as the invention of sex, the discovery of drums, and the arrival of death among humans.
Set in the more general context of tale telling by the descendants of Africans throughout the Americas and of recent scholarship in performance studies, these Saramaka tales are presented as a dramatic script. With the help of nearly forty photographs, readers become familiar not only with the characters in folktale-land, but also with the men and women who so imaginatively bring them to life. And because music complements narration in Saramaka just as it does elsewhere in Afro-America, more than fifty songs are presented here in musical notation.
Narrative, song, dance, and social interaction merge in these two evenings of multimedia entertainment, bearing witness to an Afro-American cultural tradition that remains alive and vibrant, constantly renewed but always reflecting its links with the past.”


kam


kam


kaart > < Suriname


rijstspaan
Je voorstellingsvermogen wordt geprikkeld door de verbeeldingskracht van de bevolking uit het gebied [Marcel Pinas en Isidoor W. Wens hebben er hun roots]. Deze sterke beeldtaal en fantasie heeft de kunstenaars geïnspireerd/ gemotiveerd daar aandacht aan te besteden.
Acht kunstenaars werkten 2 weken in de Artots Salon.
In een gezamenlijke workshop lieten ze zich inspireren door ‘The Afro-American Arts of the Suriname Rain Forest’, met name door vormelementen uit de Saramakaanse cultuur. De kunstenaars hebben met behulp van kunstvoorwerpen uit het gebied, met bijvoorbeeld de veel voorkomende vlechtvorm, gewerkt om tot een eigen interpretatie te komen.

Het graven/onderzoeken naar de mogelijkheden in Saramakaanse versieringen/motieven heeft ons tijdens de eerste dag van de workshop doen realiseren dat de afbeeldingen waar wij mee te maken hebben veel affiniteit hebben met die uit Egypte, Assyrië, Afrika, Europa, Azië, Noord- en Zuid Amerika, het Keltisch, Moors, Arabisch enzovoort. Vooral na het doornemen van de 5000 patronen & motieven rijke encyclopedie van kunsthistorica Dorothy Bosomworth.
We kwamen tot het besef dat het gaat om een rijkdom aan patronen die ontworpen en gebruikt zijn door vele beschavingen op deze wereld.De vormen hebben zich geleend voor verschillende gebruiksdoeleinden in de visuele cultuur. Van decoratieve architectuur tot godsdienstig symbolisme, van persoonlijke opsmuk tot huiselijke en ceremoniële kunstvoorwerpen [bijvoorbeeld meubilair, potten en pannen, stoffen, manuscripten, wapens, tatoeages enzovoort].

Sandwich, of te wel, de filosofie van de smaak van stamppot. Een goede kok weet de hoeveelheid specerijen die hij in een pan moet gooien bij een bepaald gerecht. Interessant wordt het pas als je ergens op vakantie bent waar je niet naar de winkel kunt om de aardappelen, groenten en fruit te kopen die je gewoon bent maar dat je met de plaatselijke voor jouw onbekende ingrediënten toch een heerlijk maal moet maken. De smaak van de stamppot is dus een improvisatie, een performance van gevoel. Kleur die nodig is voor de keuze. Geur die intuïtief bepaald wordt. De smaak van de stamppot is een proloog van een filosofie die bestudeerd moet worden.

Sandwich, een culturele kruisbestuiving die moet leiden tot een culturele uitspatting. Surinamers, surinaamse nederlanders en nederlanders nemen deel aan dit project. George Struikelblok en Marcel Pinas zijn uitgenodigd om gedurende deze periode als ‘artists in residence’ te verblijven in de Artots Salon. Stuard Beckford komt uit USA en besteedt ook een paar dagen in de Artots Salon. Naast de werken gemaakt tijdens de workshop zullen de kunstenaars ook eigen werken presenteren in de bovenruimte van de Salon. Via de ogen van Jessy Rahman en Isidoor W. Wens zijn er ook werken te zien van Adré Moses [SUR] en Stuard Emanuels [SUR]. De kunstenaars laten u het resultaat van hun inspiratie zien in de zij- en bovenruimte van de Artots Salon.

Deze projectbeschrijving is tevens ter informatie voor de 80 leerlingen die woensdag 11 september op bezoek kwamen in het kader van de Uitlokdag. De drie kwartier dat ze bij ons waren hielden we ze bezig met hetzelfde concept [Sandwich] en lieten we ze kennismaken met ARTOTS.

Samenstelling, concept, thema en titel: Isidoor W. Wens, ARTOTS


v.l.n.r. zakdoek, omslagdoek en woning

ARTOTS SALON Oostwal 36 > 8 t/m 22 september 2002
Open: van 8 t/m 22 sept elke do t/m zo van 13.00-17.00 uur. Toegang gratis.
DEELNEMERS
Stuard Beckford USA
Laura Hoek NL
Hella van 't Hof NL
Marcel Pinas SUR
Jessy Rahman sNL
George Struikelblok SUR

Yvonne van der Velden

NL
Isidoor W. Wens sNL


MARCEL PINAS


Foto: ISIDOOR W. WENS
kleine ina, 2002


Foto: JESSY RAHMAN, 1999


GEORGE STRUIKELBLOK


Stuard Emanuels in zijn atelier.